Hoe is het onderwijs in de onderbouw georganiseerd?

Op Trias hebben wij heterogene en homogene klassen: basis-kader niveau, kader-theoretisch niveau, theoretisch niveau en het niveau theoretisch/havo1. In het eerste en tweede leerjaar wordt onderzocht welke opleiding het beste bij uw kind past.

De leerlingen van leerjaar 1 en 2 volgen hun lessen voornamelijk in vleugel 1 en 3. Zo kunnen leerlingen zich ontwikkelen in een kleinschalige en veilige omgeving, waarin ze met een overzichtelijk aantal medeleerlingen en docenten te maken hebben. Daarnaast zijn er gemeenschappelijke praktijklokalen voor natuur- en scheikunde, techniek, biologie en beeldende vorming en heeft de school heel goede sportfaciliteiten.

We werken met hoofd, hart en handen onderwijs waarbij theoretische kennis omgezet wordt in praktische opdrachten die aansluiten bij de belevingswereld van onze leerlingen. De omgeving speelt een rol bij de uitvoering van de opdrachten. Onze leerlingen werken met een laptop in de klas waardoor zij de ICT basisvaardigheden leren toepassen als startpunt om tijdens hun schoolloopbaan digitaal geletterd te worden. Het doel van hoofd, hart en handen onderwijs is leerlingen in toenemende mate hun eigen leerproces te laten sturen. We onderzoeken met leerlingen en met ouders wat daarvoor nodig is. We ontwikkelen situaties waar leren kan optreden door middel van het hoofd, hart of handen. Denk aan een doe opdracht tijdens wiskunde of een wateronderzoek tijdens biologie.

De leerlingen uit leerjaar 1 krijgen in vijf blokken van zes weken lang gedurende twee uur per week les binnen één van de vier domeinen: Arts, Crafts, Business, Health en Media. Daarnaast krijgen zij twee uur per week Science. De opdrachten, waaraan ze werken en die een maatschappelijke betekenis moeten hebben, zijn in projectvorm en werken naar een eindproduct toe zoals bijvoorbeeld het ontwerpen van een stadswijk. Omdat leerlingen hierdoor hopelijk al vroeg in hun schoolloopbaan een brede belangstelling gaan ontwikkelen die kan helpen bij het maken van keuzes.

Tijdens de mentoruren komen allerlei zaken aan bod die niet bij een bepaald vak passen, maar heel belangrijk zijn voor de ontwikkeling van leerlingen zoals bijvoorbeeld sociale omgangsvormen, mediawijsheid met o.a. (cyber) pesten, studievaardigheden en loopbaanoriëntatie.

1 In schooljaar 2024-2025 is er één havo-kansklas. Leerlingen met een TL/Havo advies worden geplaatst in deze klas en worden uitgedaagd om in te stromen in 2-havo. Deze leerlingen volgen zowel lessen op Trias als op het Bertrand Russell College.